Bij- en nascholing

Weerbaarheid en omgaan met agressie

In je werk kun je te maken krijgen met lastige situaties: boosheid, weerstand of zelfs agressief gedrag van cliënten, patiënten of bezoekers. Dat kan spanning opleveren en soms ook een gevoel van onveiligheid. Hoe zorg je dat je rustig en professioneel blijft en je eigen grenzen bewaakt?

De training “Weerbaarheid en omgaan met agressie” geeft je praktische vaardigheden om stevig in je schoenen te staan in lastige situaties. Je leert signalen van oplopende spanning herkennen, grenzen stellen en effectief communiceren onder druk. We besteden aandacht aan het versterken van je eigen weerbaarheid, zowel fysiek als mentaal, zodat je je zelfvertrouwen vergroot.
Na afloop beschik je over concrete handvatten om professioneel en zelfverzekerd te handelen, zelfs in stressvolle omstandigheden. Zo draag je bij aan je eigen veiligheid én aan een veilige werkomgeving voor je collega’s en cliënten.

Locatie

Ommelseweg 48, 5721 WV Asten

Trainingsduur

1 dag (7 uur)

Afronding

Certificaat

Kosten

€ 225,- btw vrij

Voor wie?

Deze training is zeer geschikt voor werkenden in de volgende sectoren:

  • Huisartsenzorg
  • Ziekenhuizen
  • Klantencontactcentra
  • Beveiliging

Natuurlijk is deze training ook geschikt voor alle andere sectoren en beroepen zoals; verkoopmedewerker, verkeersregelaar en logistiek medewerkers.

Kosten

De kosten van de training zijn € 225,- (vrijgesteld van btw).

 

Theorie

  • verbale communicatie
  • non verbale communicatie
  • feedbacktechnieken
  • conflict- en stresshantering
  • soorten agressie
  • kenmerken agressief gedrag
  • bestrijding van agressie
  • vaardigheden om met agressie om te gaan

Praktijk

  • conflict- en stresshantering
  • feedback geven en ontvangen
  • omgaan met agressie

We gaan tijdens de praktijkoefeningen met diverse werkvormen aan de slag, zodat de training direct toepasbaar is in de praktijk.

Aanmelding

In het onderstaande blok is het mogelijk om je aan te melden voor de cursus, na aanmelding ontvang je een bevestiging.
Op de inschrijving zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. Deze staan op de website vermeld en zijn opvraagbaar.

Wil je meer informatie voordat je je aan gaat melden, dat is ook mogelijk. Stuur een email naar info@nipaopleidingen.nl

Voor wie?

Deze training is zeer geschikt voor werkenden in de volgende sectoren:

  • Huisartsenzorg
  • Ziekenhuizen
  • Klantencontactcentra
  • Beveiliging

Natuurlijk is deze training ook geschikt voor alle andere sectoren en beroepen zoals; verkoopmedewerker, verkeersregelaar en logistiek medewerkers.

Kosten

De kosten van de training zijn € 225,- (vrijgesteld van btw).

 

Theorie

  • verbale communicatie
  • non verbale communicatie
  • feedbacktechnieken
  • conflict- en stresshantering
  • soorten agressie
  • kenmerken agressief gedrag
  • bestrijding van agressie
  • vaardigheden om met agressie om te gaan

Praktijk

  • conflict- en stresshantering
  • feedback geven en ontvangen
  • omgaan met agressie

We gaan tijdens de praktijkoefeningen met diverse werkvormen aan de slag, zodat de training direct toepasbaar is in de praktijk.

Aanmelding

In het onderstaande blok is het mogelijk om je aan te melden voor de cursus, na aanmelding ontvang je een bevestiging.
Op de inschrijving zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. Deze staan op de website vermeld en zijn opvraagbaar.

Wil je meer informatie voordat je je aan gaat melden, dat is ook mogelijk. Stuur een email naar info@nipaopleidingen.nl

Startdata

18 december 2025

Minimaal 4 en maximaal 10 deelnemers
  • 18 december 2025 - 8.30 uur tot 16.30 uur

17 januari 2026

Minimaal 4 en maximaal 10 deelnemers
  • 17 januari 2026 - 8.30 uur tot 16.30 uur

4 maart 2026

Minimaal 4 en maximaal 10 deelnemers
  • 4 maart 2026 - 8.30 uur tot 16.30 uur

10 april 2026

Minimaal 4 en maximaal 10 deelnemers
  • 10 april 2026 - 8.30 uur tot 16.30 uur

8 juni 2026

Minimaal 4 en maximaal 10 deelnemers
  • 8 juni 2026 - 8.30 uur tot 16.30 uur

Maatwerk en data in overleg

Minimaal 6 en maximaal 10 deelnemers

Voor groepen vanaf 8 deelnemers datum in overleg te bepalen, informeer naar de mogelijkheden

Leer effectief en professioneel omgaan met lastige en agressieve situaties

In onze dagelijkse werkzaamheden kunnen we te maken krijgen met spannende of onveilige situaties, zoals verbaal geweld, grensoverschrijdend gedrag of agressie. Hoe blijf je dan rustig? Wat doe je wel, en wat vooral niet? Tijdens de training weerbaarheid en omgaan met agressie krijg je handvatten hoe hiermee om te gaan en hoe te handelen.

In veel beroepen krijg je vroeg of laat te maken met lastige situaties: iemand die ontevreden is, weerstand toont of zijn emoties zo laat oplopen dat er sprake is van agressie. Dat kan je raken en zelfs een gevoel van onveiligheid geven. Hoe ga je professioneel en kalm om met dit soort situaties, terwijl je tegelijkertijd je eigen grenzen en veiligheid bewaakt?

De training weerbaarheid en omgaan met agressie biedt je praktische tools om stevig in je schoenen te staan, ook wanneer de spanning oploopt. Je leert signalen van oplopende emoties en agressie vroegtijdig te herkennen, zodat je sneller en effectiever kunt handelen. Daarnaast besteden we veel aandacht aan communicatie: hoe blijf je rustig, duidelijk en respectvol in een gesprek, zelfs onder druk?

Een belangrijk onderdeel van de training is het versterken van je eigen weerbaarheid. Dat betekent niet alleen leren hoe je fysiek en verbaal grenzen kunt stellen, maar ook hoe je mentaal krachtiger wordt. Door bewust te oefenen met lichaamstaal, houding en ademhaling vergroot je je zelfvertrouwen en straal je meer rust en zekerheid uit.

De training is interactief en praktijkgericht. We werken met herkenbare situaties uit jouw dagelijkse praktijk en oefenen met rollenspellen om technieken direct toe te passen. Ook besteden we aandacht aan het verwerken van de impact die agressieve of grensoverschrijdende situaties kunnen hebben, zodat je leert hoe je veerkrachtig blijft en niet onnodig belast raakt.

Leerdoelen

Kennis

  • Je kan diverse soorten agressie en bijbehorende kenmerken benoemen

Inzicht

  • Je begrijpt wat verbale en non-verbale communicatie is

Toepassing

  • Je kan gedrag bespreekbaar maken (feedback geven en ontvangen)
  • Je kan omgaan met conflicten en stress
  • Je kan agressie herkennen, proberen te voorkomen en er mee omgaan

In de cursus wordt theorie afgewisseld met praktische oefeningen zodat je niet alleen maar zit te luisteren, maar ook actief aan de slag gaat.

Na afloop van de training:

  • Herken je vroegtijdig signalen van agressie.
  • Kun je effectief en de-escalerend communiceren.
  • Weet je je eigen grenzen te stellen en te bewaken.
  • Vergroot je je mentale en fysieke weerbaarheid.

Waarom kiezen voor NIPA opleidingen?

Meer dan 95% slagings­percentage

Waarvan de meerderheid al voor het einde van de opleiding een baan heeft.

75 jaar ervaring in het opleiden

NIPA leidt al sinds 1948 dokters­assistenten op.

Persoonlijke begeleiding

Wij bieden de begeleiding die jij nodig hebt om je diploma te behalen.

Een erkend MBO niveau 4 diploma

Je wordt opgeleid voor een door het Ministerie van OCW erkend diploma.

Docenten met praktijkervaring

Onze docenten zijn dagelijks werkzaam in de praktijk of hebben recente praktijkervaring.

Niet alleen opleiding tot doktersassistent

Wij verzorgen ook diverse nascholingen, trainingen en e-learning modules.

Meer over NIPA

Zij gingen je al
voor bij NIPA

Interesse in onze opleiding of trainingen?

Of heeft u een vraag of opmerking? Neem dan vrijblijvend telefonisch of via de mail contact met ons op voor meer informatie.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.