Bij- en nascholing
Module Zorg in instabiele en acute zorgsituaties K0618
Door deze module in te zetten voor (bij)scholing van zorgverleners wordt aan de scholingsbehoefte van het handelen in instabiele en acute zorgsituaties voldaan. Deze scholing is geschikt voor alle zorgmedewerkers.
De zorgvraag van patiënten/cliënten wordt in alle branches steeds complexer en de kans op complicaties groter. Steeds vaker komt 'dubbele problematiek' voor, zoals hart- en vaatlijden en Diabetes Mellitus, maar ook psychiatrische in combinatie met medische problematiek. Zorgverleners komen hierdoor steeds vaker in aanraking met instabiele en acute zorgsituaties.
Wil je hier meer over weten, dan biedt deze module een verdieping van onder andere het proactief klinisch redeneren en het verpleegkundig interveniëren waardoor in dergelijke complexe situaties optimale zorg kan worden verleend.
Locatie
Ommelseweg 48, 5721 WV Asten
Opleidingsduur
5 maanden
Studiebelasting
Één dagdeel les per 2 wkn - 6 uur zelfstudie
Niveau
MBO niveau 4
Certificaat
Erkend MBO certificaat
Erkenning
Ministerie van OCW
Doelgroep en toelating
Ben je in het bezit van een MBO niveau 3 of 4 diploma en wil je jezelf verdiepen in het verlenen van zorg in instabiele of acute zorgsituaties. Dan is deze module geschikt voor jou.
Je bent toelaatbaar als je in het bezit bent van één van de volgende kwalificaties:
- MBO 3 of MBO 4 diploma
Deze module is zeer geschikt voor doktersassistenten en verpleegkundigen in de volgende sectoren:
- Defensie
- Huisartsenzorg
- Ziekenhuizen
- Verpleeg- en verzorgingshuizen
- Justitiële inrichtingen
Startmomenten voor 2026:
Vanaf januari 2026
De module omvat 7 lesdagen
Benodigdheden
Lesmateriaal uitgereikt door de opleiding
Kosten
- Lesgeld: € 1450,- (scholing is vrijgesteld van btw).
- Studiemateriaal: € 100,-
- Examen: € 150,-
De module bestaat uit klassikale lessen en e-learning modules.
Werkproces van kerntaak 1:
D1-K1: Zorg verlenen in een instabiele of acute zorgsituatie
Leerdoelen
Na het volgen van deze module heeft de zorgverlener:
- specialistische kennis van redeneerhulpen bij het diagnosticeren van instabiele en acute situaties: EWS, EMV, SCEGS;
- specialistische kennis van methodieken van handelen in acute situaties: ABCDE, AMPLE, BLS;
- kennis van Evidence Based Practice m.b.t. instabiele en acute zorgsituaties;
- specialistische kennis van pathofysiologie in de mogelijke oorzaken en complicaties van stoornissen in: ventilatie,
diffusie en perfusie; coronaire doorbloeding; regulering van water, mineralen, zuurgraad en mogelijke oorzaken en
complicaties van stoornissen in bewustzijn en spierspanning; lichaamstemperatuur (hyperpyrexie, hyperthermie,
hypothermie); oriëntatie, realiteitstoetsing, angstregulering; - specialistische kennis van medische interventies, doelstellingen en de manier waarop de interventies ingrijpen in de
pathofysiologische ontregeling; - specialistische kennis van fysiologische compensatiemechanismen en parameters die in kritieke situaties de
uitkomst bepalen; - specialistische kennis van theoretische en praktische consequenties van het principe ’treat first what kills first’;
heeft specialistische kennis van klinische parameters die de urgentie bepalen en aan de hand waarvan de interventies
geëvalueerd worden; - specialistische kennis van methodieken voor samenwerking en communicatie tussen zorgverleners, zoals de SBAR;
- specialistische kennis van coping m.b.t. instabiele en acute zorgsituaties;
- specialistische kennis van ethiek m.b.t. instabiele en acute zorgsituaties.
Na het volgen van deze module kan de zorgverlener:
- instabiele en acute zorgsituaties vroegtijdig signaleren;
- op basis van specialistische kennis continu en op methodische wijze klinisch redeneren: gegevens (zoals observatiegegevens en medisch-verpleegkundige meetgegevens) verzamelen, analyseren en interpreteren;
- prioriteiten stellen en werkzaamheden delegeren;
- voorstellen doen voor behandeling en interventies;
- de instabiele en acute situatie kernkrachtig en methodisch (vanuit SBAR) bespreken met collega’s en artsen;
- de zorgvrager en naasten begeleiden in de instabiele en acute zorgsituatie;
- de benodigde medisch-technische hulpmiddelen (zoals apparatuur) inzetten en bedienen;
- de bewaking van de zorgvrager intensief monitoren;
- samenwerken met de andere zorgdisciplines bij een instabiele en acute zorgsituatie;
- de zorg in een instabiele en acute zorgsituatie evalueren en bijstellen;
- met collega’s deelnemen en bijdragen aan de nazorg;
- de verslaglegging in het EPD verzorgen over de onvoorziene en acute zorgsituatie.
- Vakanties regio Zuid
Doelgroep en toelating
Ben je in het bezit van een MBO niveau 3 of 4 diploma en wil je jezelf verdiepen in het verlenen van zorg in instabiele of acute zorgsituaties. Dan is deze module geschikt voor jou.
Je bent toelaatbaar als je in het bezit bent van één van de volgende kwalificaties:
- MBO 3 of MBO 4 diploma
Deze module is zeer geschikt voor doktersassistenten en verpleegkundigen in de volgende sectoren:
- Defensie
- Huisartsenzorg
- Ziekenhuizen
- Verpleeg- en verzorgingshuizen
- Justitiële inrichtingen
Startmomenten voor 2026:
Vanaf januari 2026
De module omvat 7 lesdagen
Benodigdheden
Lesmateriaal uitgereikt door de opleiding
Kosten
- Lesgeld: € 1450,- (scholing is vrijgesteld van btw).
- Studiemateriaal: € 100,-
- Examen: € 150,-
De module bestaat uit klassikale lessen en e-learning modules.
Werkproces van kerntaak 1:
D1-K1: Zorg verlenen in een instabiele of acute zorgsituatie
Leerdoelen
Na het volgen van deze module heeft de zorgverlener:
- specialistische kennis van redeneerhulpen bij het diagnosticeren van instabiele en acute situaties: EWS, EMV, SCEGS;
- specialistische kennis van methodieken van handelen in acute situaties: ABCDE, AMPLE, BLS;
- kennis van Evidence Based Practice m.b.t. instabiele en acute zorgsituaties;
- specialistische kennis van pathofysiologie in de mogelijke oorzaken en complicaties van stoornissen in: ventilatie,
diffusie en perfusie; coronaire doorbloeding; regulering van water, mineralen, zuurgraad en mogelijke oorzaken en
complicaties van stoornissen in bewustzijn en spierspanning; lichaamstemperatuur (hyperpyrexie, hyperthermie,
hypothermie); oriëntatie, realiteitstoetsing, angstregulering; - specialistische kennis van medische interventies, doelstellingen en de manier waarop de interventies ingrijpen in de
pathofysiologische ontregeling; - specialistische kennis van fysiologische compensatiemechanismen en parameters die in kritieke situaties de
uitkomst bepalen; - specialistische kennis van theoretische en praktische consequenties van het principe ’treat first what kills first’;
heeft specialistische kennis van klinische parameters die de urgentie bepalen en aan de hand waarvan de interventies
geëvalueerd worden; - specialistische kennis van methodieken voor samenwerking en communicatie tussen zorgverleners, zoals de SBAR;
- specialistische kennis van coping m.b.t. instabiele en acute zorgsituaties;
- specialistische kennis van ethiek m.b.t. instabiele en acute zorgsituaties.
Na het volgen van deze module kan de zorgverlener:
- instabiele en acute zorgsituaties vroegtijdig signaleren;
- op basis van specialistische kennis continu en op methodische wijze klinisch redeneren: gegevens (zoals observatiegegevens en medisch-verpleegkundige meetgegevens) verzamelen, analyseren en interpreteren;
- prioriteiten stellen en werkzaamheden delegeren;
- voorstellen doen voor behandeling en interventies;
- de instabiele en acute situatie kernkrachtig en methodisch (vanuit SBAR) bespreken met collega’s en artsen;
- de zorgvrager en naasten begeleiden in de instabiele en acute zorgsituatie;
- de benodigde medisch-technische hulpmiddelen (zoals apparatuur) inzetten en bedienen;
- de bewaking van de zorgvrager intensief monitoren;
- samenwerken met de andere zorgdisciplines bij een instabiele en acute zorgsituatie;
- de zorg in een instabiele en acute zorgsituatie evalueren en bijstellen;
- met collega’s deelnemen en bijdragen aan de nazorg;
- de verslaglegging in het EPD verzorgen over de onvoorziene en acute zorgsituatie.
- Vakanties regio Zuid
Startdata
Startdata 2026: januari 2026
Voor groepen vanaf 4 deelnemers maatwerk mogelijk: stuur een email naar info@nipaopleidingen.nl
Waarom kiezen voor NIPA opleidingen?
Meer dan 95% slagingspercentage
Waarvan de meerderheid al voor het einde van de opleiding een baan heeft.
75 jaar ervaring in het opleiden
NIPA leidt al sinds 1948 doktersassistenten op.
Persoonlijke begeleiding
Wij bieden de begeleiding die jij nodig hebt om je diploma te behalen.
Een erkend MBO niveau 4 diploma
Je wordt opgeleid voor een door het Ministerie van OCW erkend diploma.
Docenten met praktijkervaring
Onze docenten zijn dagelijks werkzaam in de praktijk of hebben recente praktijkervaring.
Niet alleen opleiding tot doktersassistent
Wij verzorgen ook diverse nascholingen, trainingen en e-learning modules.