Bij- en nascholing

Module Zorg in instabiele en acute zorgsituaties K0618

Door deze module in te zetten voor (bij)scholing van zorgverleners wordt aan de scholingsbehoefte van het handelen in instabiele en acute zorgsituaties voldaan. Deze scholing is geschikt voor alle zorgmedewerkers.

De zorgvraag van patiënten/cliënten wordt in alle branches steeds complexer en de kans op complicaties groter. Steeds vaker komt 'dubbele problematiek' voor, zoals hart- en vaatlijden en Diabetes Mellitus, maar ook psychiatrische in combinatie met medische problematiek. Zorgverleners komen hierdoor steeds vaker in aanraking met instabiele en acute zorgsituaties.

Wil je hier meer over weten, dan biedt deze module een verdieping van onder andere het proactief klinisch redeneren en het verpleegkundig interveniëren waardoor in dergelijke complexe situaties optimale zorg kan worden verleend.

Locatie

Ommelseweg 48, 5721 WV Asten

Opleidingsduur

5 maanden

Studiebelasting

Één dagdeel les per 2 wkn - 6 uur zelfstudie

Niveau

MBO niveau 4

Certificaat

Erkend MBO certificaat

Erkenning

Ministerie van OCW

Doelgroep en toelating

Ben je in het bezit van een MBO niveau 3 of 4 diploma en wil je jezelf verdiepen in het verlenen van zorg in instabiele of acute zorgsituaties. Dan is deze module geschikt voor jou.

Je bent toelaatbaar als je in het bezit bent van één van de volgende kwalificaties:

  • MBO 3 of MBO 4 diploma

Deze module is zeer geschikt voor doktersassistenten en verpleegkundigen in de volgende sectoren:

  • Defensie
  • Huisartsenzorg
  • Ziekenhuizen
  • Verpleeg- en verzorgingshuizen
  • Justitiële inrichtingen

Startmomenten voor 2026:

Vanaf januari 2026

De module omvat 7 lesdagen

Benodigdheden

Lesmateriaal uitgereikt door de opleiding

Kosten

  • Lesgeld: € 1450,- (scholing is vrijgesteld van btw).
  • Studiemateriaal: € 100,-
  • Examen: € 150,-

De module bestaat uit klassikale lessen en e-learning modules.

Werkproces van kerntaak 1:
D1-K1: Zorg verlenen in een instabiele of acute zorgsituatie

Leerdoelen

Na het volgen van deze module heeft de zorgverlener:

  • specialistische kennis van redeneerhulpen bij het diagnosticeren van instabiele en acute situaties: EWS, EMV, SCEGS;
  • specialistische kennis van methodieken van handelen in acute situaties: ABCDE, AMPLE, BLS;
  • kennis van Evidence Based Practice m.b.t. instabiele en acute zorgsituaties;
  • specialistische kennis van pathofysiologie in de mogelijke oorzaken en complicaties van stoornissen in: ventilatie,
    diffusie en perfusie; coronaire doorbloeding; regulering van water, mineralen, zuurgraad en mogelijke oorzaken en
    complicaties van stoornissen in bewustzijn en spierspanning; lichaamstemperatuur (hyperpyrexie, hyperthermie,
    hypothermie); oriëntatie, realiteitstoetsing, angstregulering;
  • specialistische kennis van medische interventies, doelstellingen en de manier waarop de interventies ingrijpen in de
    pathofysiologische ontregeling;
  • specialistische kennis van fysiologische compensatiemechanismen en parameters die in kritieke situaties de
    uitkomst bepalen;
  • specialistische kennis van theoretische en praktische consequenties van het principe ’treat first what kills first’;
    heeft specialistische kennis van klinische parameters die de urgentie bepalen en aan de hand waarvan de interventies
    geëvalueerd worden;
  • specialistische kennis van methodieken voor samenwerking en communicatie tussen zorgverleners, zoals de SBAR;
  • specialistische kennis van coping m.b.t. instabiele en acute zorgsituaties;
  • specialistische kennis van ethiek m.b.t. instabiele en acute zorgsituaties.

Na het volgen van deze module kan de zorgverlener:

  • instabiele en acute zorgsituaties vroegtijdig signaleren;
  • op basis van specialistische kennis continu en op methodische wijze klinisch redeneren: gegevens (zoals observatiegegevens en medisch-verpleegkundige meetgegevens) verzamelen, analyseren en interpreteren;
  • prioriteiten stellen en werkzaamheden delegeren;
  • voorstellen doen voor behandeling en interventies;
  • de instabiele en acute situatie kernkrachtig en methodisch (vanuit SBAR) bespreken met collega’s en artsen;
  • de zorgvrager en naasten begeleiden in de instabiele en acute zorgsituatie;
  • de benodigde medisch-technische hulpmiddelen (zoals apparatuur) inzetten en bedienen;
  • de bewaking van de zorgvrager intensief monitoren;
  • samenwerken met de andere zorgdisciplines bij een instabiele en acute zorgsituatie;
  • de zorg in een instabiele en acute zorgsituatie evalueren en bijstellen;
  • met collega’s deelnemen en bijdragen aan de nazorg;
  • de verslaglegging in het EPD verzorgen over de onvoorziene en acute zorgsituatie.

 

  • Vakanties regio Zuid

Doelgroep en toelating

Ben je in het bezit van een MBO niveau 3 of 4 diploma en wil je jezelf verdiepen in het verlenen van zorg in instabiele of acute zorgsituaties. Dan is deze module geschikt voor jou.

Je bent toelaatbaar als je in het bezit bent van één van de volgende kwalificaties:

  • MBO 3 of MBO 4 diploma

Deze module is zeer geschikt voor doktersassistenten en verpleegkundigen in de volgende sectoren:

  • Defensie
  • Huisartsenzorg
  • Ziekenhuizen
  • Verpleeg- en verzorgingshuizen
  • Justitiële inrichtingen

Startmomenten voor 2026:

Vanaf januari 2026

De module omvat 7 lesdagen

Benodigdheden

Lesmateriaal uitgereikt door de opleiding

Kosten

  • Lesgeld: € 1450,- (scholing is vrijgesteld van btw).
  • Studiemateriaal: € 100,-
  • Examen: € 150,-

De module bestaat uit klassikale lessen en e-learning modules.

Werkproces van kerntaak 1:
D1-K1: Zorg verlenen in een instabiele of acute zorgsituatie

Leerdoelen

Na het volgen van deze module heeft de zorgverlener:

  • specialistische kennis van redeneerhulpen bij het diagnosticeren van instabiele en acute situaties: EWS, EMV, SCEGS;
  • specialistische kennis van methodieken van handelen in acute situaties: ABCDE, AMPLE, BLS;
  • kennis van Evidence Based Practice m.b.t. instabiele en acute zorgsituaties;
  • specialistische kennis van pathofysiologie in de mogelijke oorzaken en complicaties van stoornissen in: ventilatie,
    diffusie en perfusie; coronaire doorbloeding; regulering van water, mineralen, zuurgraad en mogelijke oorzaken en
    complicaties van stoornissen in bewustzijn en spierspanning; lichaamstemperatuur (hyperpyrexie, hyperthermie,
    hypothermie); oriëntatie, realiteitstoetsing, angstregulering;
  • specialistische kennis van medische interventies, doelstellingen en de manier waarop de interventies ingrijpen in de
    pathofysiologische ontregeling;
  • specialistische kennis van fysiologische compensatiemechanismen en parameters die in kritieke situaties de
    uitkomst bepalen;
  • specialistische kennis van theoretische en praktische consequenties van het principe ’treat first what kills first’;
    heeft specialistische kennis van klinische parameters die de urgentie bepalen en aan de hand waarvan de interventies
    geëvalueerd worden;
  • specialistische kennis van methodieken voor samenwerking en communicatie tussen zorgverleners, zoals de SBAR;
  • specialistische kennis van coping m.b.t. instabiele en acute zorgsituaties;
  • specialistische kennis van ethiek m.b.t. instabiele en acute zorgsituaties.

Na het volgen van deze module kan de zorgverlener:

  • instabiele en acute zorgsituaties vroegtijdig signaleren;
  • op basis van specialistische kennis continu en op methodische wijze klinisch redeneren: gegevens (zoals observatiegegevens en medisch-verpleegkundige meetgegevens) verzamelen, analyseren en interpreteren;
  • prioriteiten stellen en werkzaamheden delegeren;
  • voorstellen doen voor behandeling en interventies;
  • de instabiele en acute situatie kernkrachtig en methodisch (vanuit SBAR) bespreken met collega’s en artsen;
  • de zorgvrager en naasten begeleiden in de instabiele en acute zorgsituatie;
  • de benodigde medisch-technische hulpmiddelen (zoals apparatuur) inzetten en bedienen;
  • de bewaking van de zorgvrager intensief monitoren;
  • samenwerken met de andere zorgdisciplines bij een instabiele en acute zorgsituatie;
  • de zorg in een instabiele en acute zorgsituatie evalueren en bijstellen;
  • met collega’s deelnemen en bijdragen aan de nazorg;
  • de verslaglegging in het EPD verzorgen over de onvoorziene en acute zorgsituatie.

 

  • Vakanties regio Zuid

Startdata

Startdata 2026: januari 2026

Minimaal 4 en maximaal 8 deelnemers

Voor groepen vanaf 4 deelnemers maatwerk mogelijk: stuur een email naar info@nipaopleidingen.nl

Aanmelden gesloten

Na het volgen van de module zorg in instabiele en acute zorgsituaties hebben zorgverleners meer kennis van hoe te redeneren en handelen in instabiele en acute zorgsituaties.

Waarom kiezen voor NIPA opleidingen?

Meer dan 95% slagings­percentage

Waarvan de meerderheid al voor het einde van de opleiding een baan heeft.

75 jaar ervaring in het opleiden

NIPA leidt al sinds 1948 dokters­assistenten op.

Persoonlijke begeleiding

Wij bieden de begeleiding die jij nodig hebt om je diploma te behalen.

Een erkend MBO niveau 4 diploma

Je wordt opgeleid voor een door het Ministerie van OCW erkend diploma.

Docenten met praktijkervaring

Onze docenten zijn dagelijks werkzaam in de praktijk of hebben recente praktijkervaring.

Niet alleen opleiding tot doktersassistent

Wij verzorgen ook diverse nascholingen, trainingen en e-learning modules.

Meer over NIPA

Zij gingen je al
voor bij NIPA

Interesse in onze opleiding of trainingen?

Of heeft u een vraag of opmerking? Neem dan vrijblijvend telefonisch of via de mail contact met ons op voor meer informatie.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.